Generace Z, lidé narození přibližně mezi lety 1997 a 2012, je první generací, která vyrostla v digitálním světě. Mají jedinečné názory, hodnoty a způsoby komunikace, které je odlišují od předchozích generací. Pokud chcete lépe porozumět generaci Z a efektivně s ní jednat, najdete zde několik klíčových bodů, na které byste měli pamatovat.
Technologie všude kolem
Je součást každodenního života této generace už od malička. Generace Z je neustále online.
- Vyrostli s chytrými telefony, sociálními sítěmi a okamžitým přístupem k informacím.
- Upřednostňují digitální komunikaci, což znamená, že textové zprávy, e-maily a sociální sítě jsou jejich hlavními kanály komunikace.
Upřednostňují autenticitu
- Oceňují opravdovost a upřímnost. Preferují značky, které jsou transparentní a autentické ve svých hodnotách a komunikaci.
- Pokud chcete získat jejich důvěru, buďte otevření a upřímní.
Inkluze a Diverzita
- Podporují diverzitu a inkluzi a očekávají totéž od ostatních.
- Ve vaší komunikaci a přístupu buďte citliví k otázkám rovnosti a spravedlnosti.
Diverzita je o rozdílech: Zajišťuje, že ve skupině jsou lidé s různými charakteristikami.
Inkluze je o zapojení: Zajišťuje, že se všichni cítí součástí skupiny, jsou respektováni a mají přístup k příležitostem.
Stručnost
- Jsou zvyklí na rychlé informace a neustálý tok novinek, generace Z preferuje krátký, výstižný a vizuálně atraktivní obsah.
- Používejte krátké a jasné zprávy, videa, memy a infografiky, abyste upoutali jejich pozornost.
Hodnota a Smysl
- Tato generace hledá smysl a hodnotu ve všem, co dělají. Chtějí vědět, že to, co podporují, má pozitivní dopad.
- Pokud nabízíte produkty nebo služby, ukazujte, jak přispívají k lepšímu světu. Dále ukazujte práci, která za tím stojí.
Interaktivita a Zapojení
- Aktivně se podílejí na obsahu, který konzumují, a rádi vyjadřují své názory.
- Vytvářejte interaktivní obsah, jako jsou ankety, otázky a odpovědi, soutěže a výzvy.
Zábava
Oceňují zábavné a neformální přístupy značek a firem. Preferují obsah, který je interaktivní, kreativní a nezvyklý. Buďte kreativní, originální a zábavní, pak si vás tato generace nejen oblíbí, ale bude s vámi i ráda spolupracovat.
Pracovní nasazení
Upřednostňují flexibilní pracovní podmínky a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Flexibilní pracovní doby a možnost práce na dálku jsou pro ně klíčové. Hodnota svobody a řízení vlastního času je pro ně velmi důležitá.
Právě proto se často o ní někteří baví negativně, starší generace to vnímá jako nechuť k práci. Protože oni dělají přesčasy, dělají od nevidím do nevidím. Tak proč ta mladší generace ne?
Osobně sice nepatřím do této generace, ale do té před ní, ale chápu jejich názor. Vyrůstali jsme v rodinách, kde rodiče byli stále v práci. Spousta z nás si říká, chci to doma mít také tak? Nebo si chci i něco užít a něco nového se naučit?
Tato generace klade důraz na neustálý rozvoj a vzdělávání, s přístupem ke školením, kurzům a mentoringu. Mají vysoká očekávání ohledně kariérního růstu a hledají příležitosti k rychlému postupu.
Hledají cesty, jak si zefektivnit práci, aby mohli mít za menší časový úsek hotovo co nejvíce. To si myslím, že je zase skvělá výhoda pro zaměstnavatele. Kdo by chtěl pracovníky, kteří si to chtějí jen odkroutit a jít zas domů k telce.
Slovník
Generace Z miluje anglická slovíčka, protože s angličtinou se setkávají od mala. Hry, pohádky i internetová videa jsou plné anglických termínů, které do svého slovníku rádi zapojují.
Pojďme si pár slovíček ukázat:
- Catfish - člověk, který se v online světě prezentuje za někoho jiného, předstírá, že má jiný život než v realitě; používá se jak na sociálních sítích, tak na seznamkách
- Clout - silný vliv (na sociálních sítích); používá se většinou negativně a ironicky
- Cringe - pocit, při pohledu na něco strašně trapného; např. nepovedené video
- Felit - posedět s přáteli
- Flexit - chlubit se, dávat na odiv; chlubit se značkovými věcim a snaha udělat na někoho dojem
- Chillovat - relaxovat
Tak jak jste dopadli? Rozumíte řeči této generace? Pokud ne, jsme na tom podobně.😄 Mám důvod se něco nového naučit, nechci failovat v mluvě této generace.
Závěrem bych určitě zmínila to, že není důvod se strachovat. Tato generace je sice odlišná, ale můžeme se od ní leccos přiučit a ona zase od nás. Jako tomu bylo vždy. Nebo snad vaši prarodiče neříkali, že ta nová generace je jiná?
Osobně tuto generaci vnímám jako ambiciózní, cílevědomou, přímou a citlivou. A s tím se dá pracovat.